Mi is az a lakberendezés? - A gyerekszoba I.
2016. február 29. írta: BorókaOtthonbolt1

Mi is az a lakberendezés? - A gyerekszoba I.

pasztell1.jpg

Ha egy különösen nehéz természetű emberrel hoz össze bennünket a sors, akivel nem találjuk a közös hangot vagy megbotránkozunk a reakcióin, akkor azt mondjuk vagy gondoljuk róla, hogy „neki nem volt gyerekszobája”. Persze a kifejezés átvitt értelmű, hiszen elsősorban a szeretetteljes és a kölcsönös megbecsülés és tisztelet alapján működő családi kötelékek vagy kapcsolatok hiányát értjük ezen, aminek köszönhetően az emberünk is ilyenné válhatott.

Nézzük meg mégis, hogy hogyan és milyen szempontok szerint alakíthatunk ki barátságos, biztonságos, szép és praktikus életteret gyermekeink számára, hogy szellemi és testi fejlődésüket ne csak a jelenlétünkkel, támogató hozzáállásunkkal segítsük, hanem mindehhez biztosítsuk számukra a külső feltételeket is.

zaszlofuzer.jpg

Mivel a gyerekkor is jól elhatárolható korszakokra osztható, ebben a cikkben is megpróbálom az egymás után következő életszakaszokat felsorolni, és a hozzájuk kapcsolódó szempontokat kitárgyalni. Természetesen egy többgyermekes családban a megoldandó feladatok még komplexebben jelentkezhetnek, mert ritka az a család, ahol minden gyermeknek lehet külön szobája. Ezt felfoghatjuk pozitívumnak is, hiszen a különböző korú és nemű gyermekek szobájának berendezése elsőre szokatlan, de nagyon kreatív és hosszú távon is működő megoldásokat hozhat.

babaszoba1.jpg

A babaszoba

Azt szokták mondani, hogy egy babának semmi másra nincs szüksége, csak az anyukájára, és egy kényelmes alvóhelyre. A többi „extra” csak a bababoltok reklámkampányainak és a fészekrakó ösztöntől túlfűtött anyukák vágyainak köszönhető.

Persze ez csak a kezdetekben igaz, ahogy növekszik a baba, úgy van szüksége egyre nagyobb élettérre, egyre több felfedezni való, mozgó, hangot adó, színes „tereptárgyra”.

Egy baba érkezésekor fontos tehát, hogy a szobáját vagy kuckóját a szoba sarkában úgy alakítsuk ki, hogy fokozatosan alakítható legyen a korának, a méretének és a felmerülő igényeinek megfelelően. Ne vásároljunk olyan bútorokat, amelyek csak rövid ideig használhatóak, lehetőleg mindet lehessen variálni, átépíteni.

A rácsos kiságyból akkor is vegyük meg a nagyobb méretűt, ha először kicsiny gyermekünk elveszik benne. A fekvőfelület szintjének változtatásával és az oldalrácsok leszerelésével akár 3-4 éves korig is használható egy ilyen ágy.

Pelenkázó szekrényt csak abban az esetben vegyünk, ha azt – egy kicsit átalakítva – később játék vagy ruhanemű tárolására tudjuk majd használni, hiszen az apróság nem sokáig lesz pelenkás, és hamar eljön az az idő, amikor nem is fog elférni az erre a célra a kereskedelemben kapható szekrénykén.

Ruhásszekrényt is úgy válasszunk, hogy figyelembe vesszük, nem örök időkig lesz 68-as a ruhamérete gyermekünknek. Egy nagyobb gyermek akasztható ruháinak már egy „felnőtt méretű” szekrényt is nyugodtan betervezhetünk.

bohem1.jpg

A baba biztonsága

Amikor hazaérkezünk egy kisbabával a kórházból, nem is gondolnánk, hogy elég pár hónap, és a nap nagy részét átalvó, egy helyben szemlélődő apróságból örökmozgó, mindenre kíváncsi, és a veszélyérzetet teljesen nélkülöző kisgyermek válik.

Már a tervezéskor alakítsuk úgy a dolgokat, hogy próbáljuk a lehető legbiztonságosabb környezetet megteremteni a felfedezésekhez, a játékhoz, a mozgáshoz.

Nem riogatásképpen írom, de mindenképp gondoljunk arra, hogy gyermekünk minden egyes – a szobájában elhelyezett tárgyat - felfedezni való újdonságnak, megmászni való akadálynak, szájba veendő finomságnak fog gondolni. Eszerint haladjunk végig a szobán gondolatban. Veszélyforrások lehetnek: konnektorok (ujjacskák, eszközök beledughatóak), asztali lámpák (zsinórral lerántható), szobanövények (föld, termés, virág, levél megkóstolásra csábít), függöny (bele lehet kapaszkodni), szekrények (bele lehet kapaszkodni, ha nincs megfelelően kirögzítve, a gyermek magára is ránthatja az egészet), éles, hegyes , kiálló bútorrészletek (jó esetben csak egy púp a buksin), gyöngy, vagy gombból készült leszedhető szemek, orrok, díszítések állatkák, babák testén vagy fején (a lenyelt gyöngyök a gyomorból nagy valószínűséggel hamar kiürülnek, de félrenyelés esetén a tüdőbe is bekerülhetnek, ami már életveszélyes állapotot is előidézhet)

emeletes1.jpg

Gyerekszoba ovis korban

Egy óvodás korú gyermek már nem csak szemlélődik és játszik, hanem alkot is. Biztosítsunk számára megfelelő helyet rajzoláshoz, színezéshez, ragasztgatáshoz. Egyáltalán nem túlkapás, ha 5 éves gyermekünknek olyan asztalt választunk, ami a hamarosan elérkező iskolakezdésre igazi tanuló asztallá tud majd alakulni. Így ő már jóval előbb megszokhatja az új bútordarabot, mi pedig elkerülhetjük az egyszeri nagy anyagi megterhelést.

Az ágy ebben a korban már lehet a felnőttekéhez hasonló méretű. Dekorációval, kedves kiegészítőkkel vagy funkció hozzákapcsolással tehetjük igazán alkalmassá és ugyanakkor izgalmassá élénk fantáziájú gyermekünk számára. Egy az ágy fölé elhelyezett baldachinnak nemcsak a nyugodt alvást megzavaró repülő rovarok távoltartásában lehet szerepe. Nappal lehet egy játék része, és ebben a játékban lehet indián sátor, hercegnő fekhely vagy bármi, amit beleképzelünk.

jatektarolo.jpg

Ha úgy ítéljük meg, hogy a kis tulajdonos nagy biztonsággal tudja használni, bátran adjuk meg a lehetőségét, hogy emeletes vagy megemelt fekvőhelyű ágya lehessen. (Vegyük persze figyelembe a rendelkezésre álló belmagasságot!) Így a nappali tevékenységek (játék, tanulás) számára plusz helyet nyerhetünk. Ez főleg abban az esetben lehet jó megoldás, ha egyébként a szoba meglehetősen kicsi, és csak nehézkesen tudnánk helyet szorítani minden egyes szükséges funkciónak.

A bútorok és tároló helyek jó megválasztásával gyermekünket már óvodás korban hozzászoktathatjuk ahhoz, hogy minden játéknak, könyvnek, ruhának megvan a helye, és úgy kerülhetjük el legegyszerűbben a rendetlenséget, ha mindent a helyén is tartunk. Feliratokkal, címkéken elhelyezett kis képekkel segíthetjük a rendrakást, és hozhatjuk olyan helyzetbe a szoba lakóját, hogy kedve is legyen a pakoláshoz.

jatektarolo2.jpg

Hogyan alakulhat a továbbiakban a gyerekszoba? Min kell változtatnunk, amikor gyermekünk számára elkezdődik az iskola?

A következő részben sorra vesszük az iskolába induló gyermek, a kamaszkori és a szüleivel még együtt élő „kis felnőtt” szoba kialakításának lehetőségeit és szempontjait.

nagyfius.jpg

Korábbi lakberendezéssel kapcsolatos cikkeket itt találsz:

Mi is az a lakberendezés? - I.

Mi is az a lakberendezés? - II.

Mi is az a lakberendezés? - III.

A konyha I.

A konyha II.

Az előszoba

A nappali

Az étkező

A bejegyzés trackback címe:

https://borokaotthon.blog.hu/api/trackback/id/tr378429960

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.