A film alapja Francis Scott Fitzgerald azonos című regénye. Az író ezzel az 1925-ben megjelent írásával ért pályája csúcsára.
A regény (és ezzel a film is) Jay Gatsby, a titokzatos milliomos felemelkedésének, tündöklésének és bukásának története. Nemcsak a dekadens és túlhabzó "dzsesszkorszakot", a húszas éveket jeleníti meg művészi tökéllyel, hanem az amerikai mitológia, "az amerikai álom" olyan örök témáit is, mint ambíció, pénz és hatalom bűvölete, a lehetetlen megkísértése és az újrakezdés lehetősége.
A szegény sorból származó Gatsby beleszeret egy gazdag lányba, Daisybe. Az első világháború elsodorja őket egymástól, s míg a fiatalember a tengerentúlon harcol, a lány férjhez megy egy faragatlan, ámde dúsgazdag emberhez, Tom Buchananhez. Hazatérése után Gatsby fanatikus akarással (és az eszközökben nem válogatva) vagyont szerez, hogy "méltó" legyen Daisyhez és újra meghódíthassa a nőt, akinek még a hangja is "csupa pénz".
A film képi világa magával ragadó. Akkor is (vagy pont azért), ha Baz Luhrmann még jobban elvetette a sulykot, mint a 2001-es Moulin Rouge-ban. Grandiózus terek, díszletek. színek és hangulatok jellemzik minden egyes képkockáját. A cikk végén szereplő "bónusz" videóban megnézhetitek, hogy hogyan alkották meg a filmbéli csodás háttereket a digitális technika segítségével.
A díszlet- és jelmeztervezők Luhrmann korábbi filmjeiben (Rómeó és Júlia, Moulin Rouge, Ausztrália) is remekeltek már. Egy jól összeszokott csapatról van szó. A nagy Gatsby házai és enteriőrjei pazar aprólékossággal adják vissza a 20-as évek Amerikájának dekadens életfelfogását. Még Nick Carraway helyes kis házikója is a határtalan pazarlás helyszínévé válik, amikor Jay Gatsby telepakolja virágokkal és süteményekkel, hogy elkápráztassa Daisy Buchanant, a szerelmét.
Beszélhetnék még szuperlatívuszokban a film zenéjéről is, és nem mellékesen szóba kerülhetne a színészek (Leonardo DiCaprio, Carey Mulligan, Tobey Maquire, Isla Fisher, Joel Edgerton) karakterformálása is, de mivel a cikksorozat elsődleges célja a filmes enteriőrök bemutatása, nézzük inkább a szebbnél szebb képeket... :)
Három említésre méltó ingatlan "szerepel" a filmben. Jay Gatsby hatalmas és fényűző kastélya, a Buchanan kúria és Nick házikója.
A Gatsby kastély minden négyzetmétere a "pénznemszámít" hozzáállás jegyében lett kialakítva és berendezve. A bálterem, a könyvtárszoba, a háló/gardrób mind-mind arról tanúskodnak, hogy a tulajdonos nagyon meg szerette volna mutatni, hogy ő bármit megengedhet magának.
A Buchanan kúria külső kialakításában az amerikai klasszicista építészet jegyeit figyelhetjük meg. Az "eredendően" gazdag emberek háza nem hivalkodó, a berendezésben inkább törekszik a praktikumra, mint a megalomán erőfitogtatásra. A fényűzés az anyaghasználatban érhető tetten leginkább. A világos színő plüss és selyemkárpitok, a szőnyegek, a faliszőnyegek, a márványkandalló, a csillárok és még megannyi elegáns kiegészítő súlyos dollár százezreket feltételez a háttérben.
Személy szerint nekem a harmadik ház, Daisy unokatestvérének, Nicknek a bérelt házikója tetszik a legjobban. Ez egy bárki számára elérhetőnek tűnő kis mézeskalácsház, fából. Van egyfajta bája, és "emberi léptékű" ami a másik kettőből teljességgel hiányzik. Ebben a házban találkozik sok év után először Daisy Buchanan és Jay Gatsby, bár a rengeteg virág miatt nem is igazán látszik belőle semmi. :)
Jay Gatsby kastélya
A Buchanan kúria
Nick Carraway házikója
A forgatókönyvíró, rendező
Az emlegetett videó itt.